Hűségprogram Ingyenes házhozszállítási lehetőség

Tanítsd meg a gyermeked boldognak lenni!

2019-10-28

Játékos mindfullness-technikák gyerekeknek és szülőknek - a boldogság, elégedettség, öngondoskodás tanítható és tanulható.
Ez nagyon jó hír! Készítsd fel a gyermekedet arra, hogy fel fog nőni, és aki ezekkel a készségekkel rendelkezik, azokat nem fogja bedarálni a középiskola és a fiatal felnőttlét.

Azt mondod, ne az igét osztogassam itt, inkább bizonyítsak? Nyisd csak ki a Bioenergetic Kiadó gondozásában megjelent hasznos kis könyvecskét, Suzy Reading Nyújtózz az égig, mint egy hegy című művét, és mélyedj el benne. Illetve, ahhoz, hogy felfedezd, mennyi sokat profitálhatsz belőle, igazán elég csak belelapoznod, hogy pár oldal után megerősödjön benned a bizonyosság: ez a könyv kell nekem. Sőt, még inkább: kell nekünk. Neked és a gyerekeidnek. De neked és hozzád közelállóknak, nem kell ehhez családi kapcsolatnak lenni: mindenkit meg lehet érteni és - ha ő is benne van - jobbá lehet tenni pusztán a saját példáddal.

Hiszen egyre nehezebb dolgotok van ebben a rohanó világban: te a saját mókuskerekedből kitörve igyekszel csemetéiddel (barátaiddal, ismerőseiddel) minőségi időt tölteni, ő pedig szintén be van zárva saját keretei közé: óvoda, iskola, napközi (munka, bánatok, nehézségek). Közben pedig csak úgy megtörténnek a dolgok: nem olyan jegyet kap az iskolában, amilyet szeretett volna, kicsúfolta valamelyik diáktársa, igazságtalannak érez egy vele kapcsolatos véleményt, összeveszett padtársával, rákiabált egy felnőtt, és így tovább. Olyan érzelmi terhelések érik, amelyek adott esetben rosszkedvűvé teszik, halmozódva pedig hátráltatják az egészséges fejlődésben.

Tanítsd meg őt arra, hogy az érzelmeink nem mi magunk vagyunk!

Ez nagyon fontos! Le is írom még egyszer: az érzelmeink nem mi magunk vagyunk.
Te, a felelősségteljes szülő sem vagy beazonosítható pusztán az érzelmeid által. Átéled őket, engeded kibontakozni - mert ha elfojtod, kitör az máshol, máskor, esetleg még több kárt okozva -, de azok egyike sem te vagy. Gondolj csak bele! A te szeretetedet sem ingatja meg az, ha valaki eltöri a kedvenc, érzelmi értékkel bíró kávés poharadat, hiszen az a porcelánok sorsa, hogy előbb-utóbb eltörjenek, de esetleg dühös leszel, ami érzést átélsz és kiszalad a szádon, hogy a francba, francba, francba. A düh nem te vagy. A düh az csak düh. Elmúlik. Na, ezt kell megtanítani a gyerekeinkkel, hogy az érzelmi terheléseket helyesen kell beazonosítani és kezelni. És ha te sem tanultad még meg, akkor együtt tanulhatjátok, légy a könyv segítségével egyszerre tanuló és tanár.

A nagyon sok hasznos tanács között van egy, aminek gyakorlati jelentőségét beazonosítatlanul is alkalmazom már évek óta, ez pedig a növekedésközpontúságot segítő mantrák ismétlése. Mi is ez? A gyerekeknél, de mindenki másnál is (erre én vagyok a példa az 54 évemmel) "magától kialakul a növekedésközpontú gondolkodás, ha megdicsérjük őket az erőfeszítéseikért, a kitartásukért, az állhatatosságukért, a kreativitásukért, az ötletességükért, a bátorságukért, hogy mernek kérdezni és vállalják a hiba lehetőségét, valamint azért, hogy tudatosítják magukban, mennyit haladtak."


Akkor figyeltem fel önmagamban erre a meditatív mantra sikerességére, amikor aludni próbáltam (és próbálok). Van ugyanis egy félelmem: annyira anyám sorsát másolják génjeim, hogy akaratlanul is figyelem magamon az ő öregedésével kapcsolatos szimptómákat, amelyekből az egyik, hogy idősödve éjjelente álmatlanságban szenvedett. Én nem akarok így járni, tehát amikor alvásidő kezdetén forgolódni kezdek, és nem tudok elaludni, mantrázni kezdem: aludni jó, aludni nagyon jó, aludni öröm - és elalszom. Ennyi.
Így tudom kivédeni az önbeteljesíthető "én sem fogok tudni aludni öregségemre, mint anyám" jóslatot, másrészt így jutalmazom magam, mert hát ki ne akarna olyasmit, ami neki jó? Már pedig aludni jó. Ebből kifolyólag évente legfeljebb két alkalommal kukorékolok hajnalig - oké, az érdekes könyv és a fennmaradás közti összefüggés ebbe nem tartozik bele! (De ugyanez a helyzet azzal is, ha időre megyek valahová. Elég beprogramozni magam, hogy holnap reggel 6-kor fel kell ébrednem - ezt elmondom párszor, majd reggel 6 előtt pár perccel már ébren is vagyok minden segítség nélkül. Kedves játékom, hogy ilyenkor elnéző mosollyal várom a telefonébresztőt, ami biztos, ami tuti alapon szükségeltetik.)

Ilyen növekedésközpontú mantra lehet például "A kihívás klassz!" (ehhez simán - és vidáman - hozzá szoktam tenni: de rohadjon meg), vagy "a hibák segítenek növekedni" (csak kínosak), "ki tudok próbálni új dolgokat" (csak nem mindig szívesen), "a haladás fontos, nem a hibátlanság", "nem baj, ha kezdő vagyok" (csak sokba kerül), "nem félek megpróbálni" (tényleg nem, csak akarom-e), és így tovább. Nos, a zárójeles felsorolások saját egyéni humoros megközelítéseim, amelyeket nem - ismétlem: NEM feltétlenül - kell megosztani a gyerkőceinkkel. Ezek a kezelési stratégiák kifejezetten jól jönnek, amikor a gyerek megmakacsolja magát, hogy ezt ő úgysem fogja tudni megtanulni, megijed az eléje támasztott elvárástól, legyen ez egy megoldandó matematikapélda, vagy a cipőfűző megkötésének bonyolult rituáléja.

A kötet azt mondja: mindenre létezik praktika, amellyel le lehet győzni a mindennapi mókuskereket, csak ismerni kell a módszert. Az élet gyakran fordulhat keményre, elhagy a jókedvünk, megszáll az unalom vagy ellep egy rettenetes trauma miatt a tehetetlenség vagy a bánat. Meg kell tanulni kezelni a dolgainkat. Meg kell érteni, hogy senki sincs védve az ellen, hogy embertársaitól bántás, méltánytalanság érje, netán sorscsapás egy természeti erőtől, vagy kedves hozzátartozónk halála történjen. Ezeket mind fel kell dolgozni, tudni kell, hogy ideje van mindennek, a feldolgozásnak is, amit mindenki saját tempójában képes megtenni. De ez az időszak nem lehet egészségtelenül mély vagy hosszú, mert abba belerokkanhat bárki.

Szereted-e annyira magadat, hogy ezt megelőzd? Nem, nem a másikat, aki beszólt neked vagy akit elvesztettél: önmagadat. Tanítsd meg a gyerekedet az egészséges gyászra! Ehhez elengedhetetlen (szerintem), hogy megtanítsd őt boldognak lenni: gyönyörködni az élet örömteli pillanataiban, képesnek lenni együttérzésre, kedvesnek lenni, a szavak erejében bízni, nyitottan kíváncsinak lenni, hála és elismerés hangján hozzáállni a dolgokhoz.
Ha erre képes valaki, akkor gyásztól lesújtva is azt fogja értékelni, ami segítheti őt a talpra állásban. Nem arra fog koncentrálni, miért engem ver az élet (és pont engem, pont most és pont itt), hanem arra, milyen jó, hogy eddig is részem lehetett abban, hogy ő élt, vagy volt nekem. A veszteség az élet velejárója.
Látod, mekkora a különbség mondat és mondat között? Az egyik elvész fájdalmában és vaktában vagdalkozik, a másik fájdalmában pedig elvész az önmaga bántása, helyette hálát transzformál: ha már megtörtént, akkor nézzük meg, mit lehet vele kezdeni.

A könyv szerzője, Suzy Reading

Kedvenc boldogságnövelő praktikám - amit a könyv is ajánl - a mosolyogj! Mostanában kaptam egy gyomrost, amitől hetekig padlóra kerültem. A döntést meghoztam az illetővel kapcsolatban, de nem vagyok hajlandó gyűlölni őt. Ezért valahányszor eszembe jut, elmosolyodom: jó érzést ad, és mostanra automatizmussá vált, amiért hálás vagyok. Rágondolok és jól érzem magam. Nem egyszerűbb így, hogy nem viszi el energiáimat negatív irányba? Dehogynem. Dehogynem, dehogynem.  Van még 20-40 évem, nehogy már elrontsam azért, mert néhány témáról másképpen gondolkodik, mint én.

A lényeg, hogy tanuld meg magad és tanítsd meg másokkal is, hogyan érthetik meg önmagukat, és hogyan értsenek meg ezáltal másokat is, milyen stratégiák léteznek arra, hogy megküzdjenek örömökkel, bánatokkal, hogy ne kerüljenek bánatspirálba, ha elvesztik közeli hozzátartozójukat vagy éppen a kutyájukat. Az életnek van rendje, ami ellen fölösleges lázadni, de vannak örömei és megküzdési stratégiái is, amelyekkel sokkal könnyebben vehetők az akadályok. Sokkal, de sokkal könnyebben. Olyan bugyután és reklámízűen hangzik, hogy ha idén egy önsegítő könyvet veszel, akkor ez legyen az, de .. ez legyen az. (A kötet polcon marad, mert még nekem, a gyakorlott önsegítőnek IS tud újat adni.)

Forrás: https://kulturpara.blog.hu/2019/10/27/tanitsd_meg_a_gyermeked_boldognak_lenni

További cikkek

A béke mi vagyunk - Christina üzenete

„A béke nem egy hirtelen létrejövő állapot, ami egyszerűen csak bekövetkezik. A béke az egy döntés – minden egyes ember döntése, amely minden országra kiterjed.” - Christina von Dreien

Tovább
Ön elavult böngészőt használ! A jobb felhasználói élmény érdekében kérjük, frissítse böngészőjét.   Értettem